emotions-371238_1920

Despre “Asasinarea lui Isaac” in regia lui Marius Lupoian

„Asasinarea lui Isaac” este o piesă scrisă de Motti Lerner, dramaturg israelian, în 1999. Se citește la Dramalogue vineri, 23 octombrie, sub bagheta regizorală a lui Marius Lupoian, care ne-a spus câte ceva despre text.

La o primă vedere, textul pare puțin ciudat și greu de înțeles, fiind o piesă în piesă. Cum crezi că va reacționa publicul la această idee?

Da, ai dreptate, în ceea ce privește coerența textului, poate să fie ușor confuz, dar acest lucru se va clarifica prin diferite elemente extra-text din spectacol. Așa cum am mai spus, ce îmi place cel mai mult în tot festivalul este diversitatea, care pe noi ne ajută. Faptul că acum avem un text care e politic, filosofic și care se referă la un conflict nu foarte îndepărtat, este important, mai ales în contextul de acum. Fiind atât de multe lupte în toată lumea, uneori percepția generală asupra motivelor din spatele acestor lupte este destul de neclară. Dar atunci când reușești să ajungi la esență, să păstrezi ideile generale și să le subliniezi, textul, chiar în nebunia asta pe care o are, aduce o culoare nouă, o energie diferită față de alte spectacole. Cred că dacă reușim să surprindem și să folosim asta va fi un spectacol apreciat, și nu ambiguu.

Toată acțiunea se întâmplă într-un centru de reabilitare a persoanelor care suferă de sindromul șocului post-traumatic, iar personajele joacă o piesă în piesă, ceea ce mi se pare foarte interesant. Cum o să evidențiezi asta fără să fie confuz pentru public?

Pe de o parte, la prima citire este posibil ca actorul să nu înțeleagă exact cine este, cine e personajul de lângă el, trebuie să aibă mereu în vedere aspectul ăsta. Spectatorul, în schimb, are avantajul de a vedea clar un actor care este deja un personaj, deci nu trebuie să se mai întrebe pentru că primește toate informațiile vizuale necesare. După câteva repetiții, toți actorii au înțeles exact structura spectacolului și a personajelor jucate.

Pe de altă parte, apar elementele de care ne folosim, de exemplu poziționarea în spațiu: încadrăm un spațiu care devine scena din scenă – oamenii când intră acolo se întâmplă piesa din interior, iar când ies revin la personajul inițial. Se vede jocul lor, iar cel mai la-ndemână este să facem jocul lor din interior unul exagerat. Se creează astfel diferențe în limbaj între piesa ramă și piesa din piesă. Aici este „secretul”, de fapt, există niște coduri de limbaj pe care le respectăm, astfel încât textul va fi cu siguranță înțeles, iar impactul său va fi destul de mare.

Până la urmă, cine vine la un spectacol de lectură, vine să audă ceva nou, să experimenteze o poveste nouă. Iar dacă reușim să facem publicul să asimileze povestea aia nouă, atunci am făcut o treabă bună :)

Piesa „Asasinarea lui Isaac” se joacă astăzi, 23 octombrie, de la ora 21:00, la Ambasada.

Distribuția:

  • Horia Săvescu
  • Isa Berger
  • Adrian Roșu
  • Mirela Puia
  • Claudia Ieremia
  • Cătălin Ursu
  • Adrian Jivan
  • Raul Bastean
  • Răzvan Munteanu
  • Cristina Kӧnig

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *